Waarom je vaker met blote voeten zou moeten lopen!

sep 29, 2019

Er is een reden voor waarom veel mensen het fijn vinden om met hun blote voeten in de aarde of op het gras te lopen. Letterlijk aarden geeft energie, verlaagt de stresshormonen in je lijf, waardoor je je automatisch beter gaat voelen. Aarden verbetert je immuunsysteem, zodat je minder snel ziek wordt.

Daarentegen kan dus te weinig aarden allerlei klachten veroorzaken, bijvoorbeeld:
-een vertraagde stofwisseling
-geheugenverlies, moeite met leren
-slecht slapen, snurken
-stress, burnout
-chronische pijnen
-verslechtering van bloedcirculatie, arteriosclerose, hoge bloeddruk
-hoofdpijn
-ontstekingen

Vroeger liepen mensen alleen maar op blote voeten en sliepen ze ook op de grond. Tegenwoordig is het contact met de aarde bijna weg, omdat we bijna altijd op schoenen lopen. Ook de ondergrond waar we op lopen hebben we zelf kunstmatig aangelegd. Het vermoeden bestaat dat er een verband is tussen het niet geaard zijn en veel voorkomende klachten zoals slecht slapen, chronische ontstekingen en een gebrek aan energie.


Je kunt het zelf proberen door gewoon te voelen wat er gebeurt als je op blote voeten naar buiten gaat. De beste ondergrond om te aarden is zand of gras, beton of steen. Dit geleidt de energie van de aarde. Kunststof, asfalt en hout zijn niet geschikt omdat ze niet geleidend zijn.
Je kunt binnen een paar dagen al voelen wat het aarden voor je doet. Je kunt merken dat je beter slaapt of dat je minder stress ervaart. Sommige mensen kunnen zich wat vreemd voelen. Klachten als kramp, pijn of grieperig voelen is op zich niet gek. Dit komt omdat het lichaam zich even moet aanpassen aan de energie en aan de ontgiftende werking die er ontstaat. Je kunt het ontgiften het handje helpen door meer water te drinken.

Wat gebeurt er in je lichaam met het immuunsysteem?

Het immuunsysteem heeft als taak om jouw lichaam te beschermen van indringers als bacteriën en virussen. Ook helpt het immuunsysteem om schade aan weefsel te herstellen. Als er weefsel beschadigd is, worden speciale cellen naar die plek gestuurd. Dan ontstaat de bekende ontstekingsreactie: warmte, roodheid, zwelling, pijn en bewegingsbeperking.
De cellen die op deze plek aan het werk zijn willen beschadigd weefsel en de indringer afbreken. Hierbij komen vrije radicalen in actie, deze helpen bij de afbraak. Vrije radicalen hebben een tekort aan een of meer elektronen. De elektronen die zij nodig hebben kunnen ze pakken van het beschadigde weefsel of van de indringer. Op deze manier wordt dit weefsel en de indringer afgebroken en afgevoerd.
Tot zover geen probleem. Maar als het gevaar geweken is en er herstel moet optreden, moeten de vrije radicalen geneutraliseerd worden door vrije elektronen of anti-oxidanten. Als er in het lichaam te weinig vrije elektronen aanwezig zijn, kan het gebeuren dat de vrije radicalen je gezonde weefsel gaan afbreken, wat het immuunsysteem weer in werking zet. Als dit gebeurt, kunnen chronische ontstekingen gaan ontstaan en auto-immuunziekten.

De aarde heeft heel veel vrije elektronen in zich. Aarden is dan ook een super simpele manier om vrije elektronen in je lichaam op te nemen.
Je kunt je voorstellen dat iedereen anders is en dus aarden anders ervaart. Als je je al goed voelde, zul je er misschien niet zo veel van merken. Maar ja, het is net als met vitaminen. Je voelt er misschien niets van, maar het houdt je gezondheid wel op peil en het werkt natuurlijk wel preventief. Mensen die wel ziek zijn, zullen veel meer merken van regelmatig aarden.
De meest simpele manier is zoals gezegd, met je blote voeten contact maken met de aarde.

Je kunt ook gebruik maken van aardingsproducten zoals aardingsmatten of aardingslakens. Je steekt bijgeleverde pin in de aarde van bijvoorbeeld je tuin en met behulp van de aansluitkabel staat deze in verbinding met je mat of laken. Zo kun je ook het voordeel van de energie van de aarde merken, terwijl je binnen bent en terwijl je slaapt.
Er zijn ook speciale strips voor in je schoenen. Deze lopen langs de buitenkant van je schoenen naar de onderkant, waar ze contact maken met de aarde. Toch aarden terwijl je je schoenen draagt. Slim he?

Klik hier onder voor een boekentip over aarden:

Je lichaam aarden